चित्रालय की फिल्म समीक्षा: यहां तक कि साईं धर्म तेज के ईमानदार प्रदर्शन से इस सुस्त नाटक को नहीं बचाया जा सकता है
Chitralahari movie review: Even Sai Dharam Tej’s sincere performance can't save this dull drama
Chitralahari, written and directed by Kishore Tirumala, focuses on the journey of an underdog, Vijay, who has never tasted success in his life. He’s a prodigy in the making; however, he never gets a chance to prove himself, and no matter how hard he tries, the obstacles seem insurmountable each time. Given the context and characters in Chitralahari, you would believe that Kishore Tirumala had the right set of ingredients to make a heartwarming drama about one man’s journey to achieve his goal; however, the drama and the narrative are dull, and Chitralahari ends up being a film that seemed far more interesting as an idea.
![]() |
Chitralahari movie review: Even Sai Dharam Tej’s sincere performance can't save this dull drama |
Sai Dharam Tej stars as Vijay Krishna, an innovator, who builds products and apps, and he tries his best to pitch his ideas to big companies. When his requests are turned down, he ends up taking up a job at a TV repair service center. However, he still harbors the desire to make it big, thanks to his father’s encouragement. His girlfriend, Lahari (Kalyani Priyadarshan) is his beacon of hope. But she has a problem with people who drink alcohol, and Vijay lies to her about being a teetotaler. When he isn’t working at the service center, Vijay spends most of his evenings at a bar, where he befriends several others. To complicate his life further, Swetcha (Nivetha Pethuraj) tells her childhood friend Lahari that Vijay is not the right guy for her. The rest of the story is about how Vijay manages to taste success both personally and professionally.
साई धर्म तेज एक नवोन्मेषक के रूप में विजय कृष्ण के रूप में काम करते हैं, जो उत्पादों और ऐप्स का निर्माण करते हैं, और वे अपने विचारों को बड़ी कंपनियों तक पहुंचाने की पूरी कोशिश करते हैं। जब उनके अनुरोध को ठुकरा दिया जाता है, तो वह टीवी मरम्मत सेवा केंद्र में नौकरी कर लेते हैं। हालांकि, वह अभी भी अपने पिता के प्रोत्साहन के लिए धन्यवाद, इसे बड़ा बनाने की इच्छा से परेशान है। उनकी प्रेमिका, लहरी (कल्याणी प्रियदर्शन) उनकी आशा की किरण है। लेकिन उसे शराब पीने वाले लोगों के साथ एक समस्या है, और विजय उसके बारे में झूठ बोलता है। जब वह सेवा केंद्र में काम नहीं कर रहा होता है, तो विजय अपना अधिकांश समय एक बार में बिताता है, जहाँ वह कई अन्य लोगों के साथ दोस्ती करता है। अपने जीवन को और अधिक जटिल बनाने के लिए, स्वेचा (निवेथा पेथुराज) अपने बचपन के दोस्त लहरी से कहती है कि विजय उसके लिए सही लड़का नहीं है। बाकी की कहानी इस बारे में है कि कैसे विजय व्यक्तिगत और व्यावसायिक दोनों तरह से सफलता का स्वाद चखते हैं।
Almost every film that delves into the life of an underdog has a similar story to tell. The story of Vijay Krishna is no different, and his journey is barely inspiring. He gets agitated when people call him a ‘reject piece’, but he is so used to being a failure that nothing seems to break his soul anymore. He breaks down when Lahari begins to question her faith in him. She is quite attached to him. His father (played by Posani Krishna Murali) hasn’t given up on him, and he tries to inspire him every now and then. But these conversations, despite being well-written, don’t lead to anything in the narrative. This is a consistent problem with Chitralahari. It has nuggets of wisdom, but they don’t quite translate into an engaging drama.
लगभग हर फिल्म जो एक दलित व्यक्ति के जीवन को चित्रित करती है, उसे बताने के लिए एक समान कहानी है। विजय कृष्ण की कहानी अलग नहीं है, और उनकी यात्रा मुश्किल से प्रेरणादायक है। वह तब उत्तेजित हो जाता है जब लोग उसे when रिजेक्ट पीस ’कहते हैं, लेकिन उसे असफलता की ऐसी आदत होती है कि अब उसकी आत्मा को तोड़ना कुछ भी नहीं लगता। वह उस समय टूट जाता है जब लहरी उस पर विश्वास करने लगता है। वह उससे काफी जुड़ी हुई है। उनके पिता (पोसानी कृष्ण मुरली द्वारा अभिनीत) को उनके ऊपर नहीं दिया गया था, और वह उन्हें हर हाल में प्रेरित करने की कोशिश करते हैं। लेकिन ये वार्तालाप, अच्छी तरह से लिखे जाने के बावजूद, कथा में कुछ भी नहीं ले जाते हैं। चित्रलहरी के साथ यह एक निरंतर समस्या है। इसमें ज्ञान की डली है, लेकिन वे एक आकर्षक नाटक में काफी अनुवाद नहीं करते हैं।
Like the title of the film suggests, Chitralahari is a medley of incidents in the lives of the characters. There are moments that are handled quite well throughout the film. For instance, there’s a scene where Posani reprimands his neighbor for prying into his son’s life. In another scene, Vijay tells him that he has lost everything in life, but his father tries to shake him out of the trance. In another scene, Vijay tells Swecha the perils of judging anything in life without seeing it from up close. In moments like these, Kishore Tirumala shines as a writer. It also helps that he has stripped the film’s lead actor, Sai Dharam Tej, of all his machismo, which was so predominant in the actor’s recent films. As an underdog, Tej delivers a sincere performance and makes you empathize with him. However, the film doesn’t quite rise above the boundaries that it creates for itself. It focuses so hard on the small moments that it misses the bigger picture. As a result, the film itself is hardly inspiring.
जैसा कि फिल्म के शीर्षक से पता चलता है, चित्रालहरी पात्रों के जीवन की घटनाओं का एक मिश्रण है। ऐसे क्षण हैं जो पूरी फिल्म में काफी अच्छे से संभाले जाते हैं। उदाहरण के लिए, एक दृश्य है जहां पोसानी ने अपने बेटे के जीवन में रहने के लिए अपने पड़ोसी को फटकार लगाई। एक अन्य दृश्य में, विजय उसे बताता है कि उसने जीवन में सब कुछ खो दिया है, लेकिन उसके पिता उसे ट्रान्स से बाहर निकालने की कोशिश करते हैं। एक अन्य दृश्य में, विजय ने स्वेचा से कहा कि वह जीवन में किसी भी चीज को करीब से देखे बगैर उसे जज कर सकती है। इन क्षणों में, किशोर तिरुमाला लेखक के रूप में चमकते हैं। इससे यह भी पता चलता है कि उन्होंने फिल्म के मुख्य अभिनेता साई धर्म तेज को उनके सभी माचिस की तीलियों से छीन लिया था, जो अभिनेता की हाल की फिल्मों में प्रमुख था। एक दलित व्यक्ति के रूप में, तेज एक ईमानदार प्रदर्शन देता है और आपको उससे सहानुभूति रखता है। हालाँकि, यह फिल्म उन सीमाओं से ऊपर नहीं उठती है जो इसे अपने लिए बनाती है। यह छोटे क्षणों पर इतना ध्यान केंद्रित करता है कि यह बड़ी तस्वीर को याद करता है। नतीजतन, फिल्म शायद ही प्रेरणादायक हो।
Kalyani Priyadarshan does a fine job as an innocent, naive girl; however, her romantic track with Sai Dharam Tej is too superficial to make us root for them. Nivetha Pethuraj is good in her role as a headstrong girl who is suspicious about men and their motives. Sunil and Vennela Kishore find themselves in half-baked roles, and it’s anybody’s guess why the film ends on such a flimsy note.
कल्याणी प्रियदर्शन एक निर्दोष, भोली लड़की के रूप में एक अच्छा काम करती है; हालाँकि, साईं धर्म तेज के साथ उनका रोमांटिक ट्रैक हमें उनके लिए जड़ बनाने के लिए बहुत सतही है। निवेथा पेथुराज एक प्रमुख लड़की के रूप में अपनी भूमिका में अच्छी है जो पुरुषों और उनके उद्देश्यों के बारे में संदिग्ध है। सुनील और वेनेला किशोर खुद को आधी-अधूरी भूमिकाओं में पाते हैं, और यह किसी का भी अनुमान है कि फिल्म इतने भड़कीले नोट पर क्यों खत्म होती है।
The film is well-intentioned and tries to portray relationships in a realistic manner, but the stakes are low, and Vijay's journey makes you restless at times. It does have a good message: talent isn’t good enough to achieve success, you need patience and the right attitude too. Maybe this applies for the film too - you need plenty of patience to see where Chitralahari is going and the message it tries to drive home.
फिल्म अच्छी तरह से इरादे वाली है और यथार्थवादी तरीके से रिश्तों को चित्रित करने की कोशिश करती है, लेकिन दांव कम है, और विजय की यात्रा आपको कई बार बेचैन करती है। इसमें एक अच्छा संदेश है: सफलता प्राप्त करने के लिए प्रतिभा पर्याप्त नहीं है, आपको धैर्य और सही दृष्टिकोण की भी आवश्यकता है। शायद यह फिल्म के लिए भी लागू होता है - आपको यह देखने के लिए बहुत धैर्य की आवश्यकता है कि चित्रलहरी कहाँ जा रही है और यह संदेश घर चलाने की कोशिश करता है।
No comments